سطح بالای قند خون سلول های بنیادی را دوباره برنامه ریزی می کند

14 ژوئیه 2021- بر اساس تحقیقی که در ژورنال Circulation منتشر شده است، سطح بالای قند در خون، سلولهای بنیادی را "دوباره برنامه ریزی" می کند و منجر به افزایش پایدار خطر ابتلا به تصلب شرایین می شود.

محققان دانشگاه آکسفورد دریافتند که بالا بودن گلوکز(قند) موجود در خون، که یکی از مشخصه های مهم دیابت است، سلول های بنیادی مغز استخوان را تغییر می دهد که بر اثر این تغییر آنها به نوعی گلبول سفید خون موسوم به ماکروفاژ تبدیل می شوند. در نتیجه، این ماکروفاژها التهابی شده و به ایجاد پلاک های آترواسکلروتیک کمک می کنند که می توانند باعث حملات قلبی شوند.

این یافته توضیح می دهد که چرا افراد دیابتی حتی در صورت کنترل غلظت قند خون خود در سطح طبیعی در معرض خطر حمله قلبی بیشتری قرار دارند. این همان معمایی بود که سالها پزشکان سعی داشتند آن را درک کنند.

تقریباً پنج میلیون نفر در انگلیس به دیابت مبتلا هستند. خطر حمله قلبی در بزرگسالان مبتلا به این بیماری دو برابر افراد غیر دیابتی است. این یافته ها امکانات جدیدی را برای درمان فراهم می کند که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و گردش خون را در افراد دیابتی کاهش دهد.

این تیم تفاوت های گلبول های سفید خون را در افراد مبتلا و بدون دیابت نوع 2 بررسی کرد. آنها گلبول های سفید خون را از نمونه های خون خارج کرده و در محیطی با سطح طبیعی گلوکز رشد دادند. گلبول های سفید خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نسبت به سلولهای افراد فاقد این بیماری، پاسخ التهابی بسیار اغراق آمیزی نشان دادند.

محققان همچنین سلولهای بنیادی را از مغز استخوان موشهای مبتلا و بدون دیابت استخراج کرده و آنها را به موشهایی با غلظت طبیعی قند خون پیوند زدند. مغز استخوان گرفته شده از موشهای دیابتی، قرار گرفتن در معرض مقادیر بالای گلوکز را "بخاطر می آورد" و در نتیجه موشهای دریافت کننده ی این مغز استخوان تقریباً دو برابر بیشتر پلاکهای آترواسکلروتیک، ایجاد کردند.

وقتی تیم با جزئیات بیشتر ماکروفاژها را در موش ها بررسی کردند، دریافتند که ماکروفاژهایی که از سلولهای بنیادی مغز استخوان موش های دیابتی ایجاد شده اند دچار تغییرات دائمی شده اند که آنها را بیشتر التهابی می کند.

این تیم اکنون در حال تحقیق برای یافتن راه های جدید درمان بر اساس این اطلاعات است. آنها همچنین می خواهند دریابند كه آیا دوره های كوتاه افزایش قند خون در افراد بدون دیابت نیز این اثر مخرب را دارد؟

پروفسور Robin Choudhury، استاد پزشکی قلب و عروق در گروه پزشکی رادکلیف در دانشگاه آکسفورد، که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، گفت:مطالعه ما اولین مطالعه ای است که نشان می دهد دیابت باعث ایجاد تغییرات طولانی مدت در سیستم ایمنی بدن می شود، و این که چگونه این تغییرات می توانند افزایش پایداری را در خطر حمله قلبی ایجاد کنند. ما باید طرز فکرمان و روش درمان دیابت را تغییر دهیم. با تمرکز بسیار محدود بر کنترل قند خون فرد، ما فقط بخشی از مشکل را حل می کنیم.در حال حاضر، افراد دیابتی برای جلوگیری از افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و گردش خون، درمان موثری دریافت نمی کنند. این یافته ها فرصت های جدیدی را به ما برای پیشگیری و درمان عوارض دیابت نشان می دهد.

پروفسور Sir Nilesh Samani، مدیر پزشکی بنیاد قلب انگلیس، که بودجه ی این تحقیق را تأمین کرد، گفت:در حالی که درمان های دیابت بهبود یافته اند، افراد مبتلا به دیابت هنوز هم در معرض خطر بیشتری برای حملات قلبی هستند. این تحقیق ممکن است بخشی از توضیح علت این مسئله را ارائه دهد و به طور بالقوه راه را برای ابداع درمان های جدید بمنظور کاهش خطر حمله قلبی برای میلیون ها فرد مبتلا به دیابت باز کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-07-high-blood-sugar-reprogram-stem.html